piątek, 6 grudnia 2013

Piętnastka...samotnik

"Piętnastka" zwana też "przesuwanką" lub z francuskiego "taquin" [czytaj: tak'ę]. Znana była już pod koniec XIX wieku. Jej twórcą jest Noyes Palmer Chapman - pracownik pocztowy z Nowego Jorku. Produkcja łamigłówki ruszyła w 1879 roku w Hartford (w stanie Connecticut) w miejscowej szkole dla głuchoniemych. "Piętnastkę" spopularyzował amerykański twórca zagadek logicznych Samuel Loyd. Jej budowa i zasady układania są bardzo proste. W kwadratowej ramce umieszczonych jest 15 kwadratowych płytek i jedno miejsce puste, dzięki czemu płytki można w obrębie ramki przesuwać. W oryginalnej wersji płytki ponumerowane są liczbami od 1 do 15, ale są też warianty obrazkowe lub literowe (wtedy należy ułożyć określone hasło). Osobiście bardzo lubię samotnika w kształcie krzyża. Gra toczy się na planszy o trzydziestu czterech polach. Na początku gry, na trzydziestu trzech leżą pionki, natomiast jedno jest puste – środkowe. 
Gra polega na usunięciu wszystkich pionków z planszy; kiedy na planszy zostaje tylko jeden pionek, gra kończy się wygraną. Pionki z planszy można usunąć, „zbijając” je innym pionkiem, czyli po prostu przeskakując nad zbijanym pionkiem innym pionkiem. Słyszałam, że tę grę wymyślił więzień w Bastylii w XVII wieku. 

Polecam interaktywne strony z grą:

1 komentarz:

  1. Jako dziecko uwielbiałam samotnika, zwłaszcza kiedy chorowałam i musiałam leżec w łóżku.
    Zaciekawił mnie poprzedni wpis o przeprowadzce: wordpress jest lepszy? zazwyczaj czytałam o migracjach w drugą stronę. Szata graficzna wygląda ciekawie.

    OdpowiedzUsuń