środa, 16 października 2013

MindWave


Od kilku tygodni pracuję na nowej dla mnie aparaturze. MindWave to wszechstronne urządzenie przeznaczone do pracy z dziećmi i młodzieżą w celu polepszenia kondycji psychicznej i zdolności mózgu. Stosuje się je do ogólnego usprawniania mózgu. Zawiera gry i aplikacje dla zwiększenia inteligencji, kreatywności, koncentracji, pamięci czy szybkości podejmowania prawidłowych decyzji. Poprawie ulegają wszystkie funkcje poznawcze, a zwłaszcza pamięć, zdolności uczenia się i koncentracja. Zauważam u moich podopiecznych wzrost motywacji, dążenie do osiągnięcia celu. Mali pacjenci konsekwentnie starają się zrealizować zaplanowaną strategię w celu osiągnięcia sukcesu.
Pracuję na tym urządzeniu głównie z dziećmi z ADD, ADHD i dysleksją. MindWave jest bezpieczny, mierzy sygnał emitowany przez fale mózgowe (częstotliwość fal mózgowych) i monitoruje poziom uwagi. Dzisiejszy dzień był szczególny. Zobaczyłam rzeczywistą radość, satysfakcję i szczęście w oczach Kacpra, do którego wydawało mi się, że nie umiałam dotrzeć. Chłopiec wyszedł z terapii uskrzydlony. W zasadzie, to obydwoje wyszliśmy uskrzydleni. Kacper nie był jedynym zadowolonym pacjentem. Dzisiaj, mimo deszczowej pogody, moi podopieczni radosnym krokiem opuszczali mój gabinet dopytując o kolejny termin spotkania. Jaka to radość dla terapeuty!


20 komentarzy:

  1. Jak dobrze, że takie dni nadchodzą.... A tak na marginesie, to muszę pomyśleć nad moją sprawnością mózgu i nie tylko, chętnie sama bym się usprawniła. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. No i co najbardziej cieszy nauczyciela czy terapeutę? Uśmiech i radość dziecka....... Tak niewiele i wiele zarazem...

    OdpowiedzUsuń
  3. Prawda? Jak niewiele trzeba nam do szczęścia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam,neurolog zalecił mojemu 4 letniemu synowi biofeedbeak, niestety z powodu braku miejsc musimy czekać do stycznia.Psycholog z poradni do której syn chodzi wspomniała nam, że są takie zestawy, które można kupić do domu, zaczęłam szukać w internecie i trafiłam na MindWave Mobile, chciałabym kupić taki zestaw ale jest to duży wydatek, dlatego nie chce kupować w ciemno.W poszukiwaniu opini trafiłam na pani bloga, widzę że pracuje pani na urządzeniu MindWave czy mogłaby pani napisać coś więcej o tym urządzeniu, czy warto kupić coś takiego do domu, czy obsługa jest skomplikowana, czy wielkość dopasowuje się do głowy dziecka, czy stabilnie trzyma się na głowie.Będe bardzo wdzięczna za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  5. Urządzenie jest łatwe w obsłudze, stabilnie trzyma się na głowie. Dzieci czasami skarżą się, że lekko uciska głowę, ale to chyba konieczne, żeby aparaturę dobrze trzymała się głowy. Działa na tej samej zasadzie co biofeedback, ale ma ograniczone możliwości, np. Nie da się w czasie gry obniżyć dziecku "progu możliwości", co w konsekwencji może zniechęcić do dalszego wysiłku. Nie ma również opcji, tzw. "utrudniania". Ustawienia są sztywne. Dbając o prawidłowy przebieg terapii należy zadbać o to, żeby dziecko kończyło trening sukcesem. MindWave świetnie nadaje się do uczenia metody, bo plansze lepiej przemawiają do wyobraźni dziecka. Biofeedback daje jednak więcej informacji zwrotnych i wiele więcej możliwości. Bardzo go jednak polecam, niektóre dzieci go lubią bardziej niż biofeedback. Świetnie nadaje się dla młodszych dzieci.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuje za szybką odpowiedź.Mam jeszcze pytanie, które urządzenie pani posiada, bo ja myślałam o MindWave Mobile ze względu na możliwość bezprzewodowego połączenia z urządzeniami mobilnymi, chciałabym używać go z tabletem, niestety widzę, że dla dziecka lepszy byłby chyba MindWave z pakietem edukacyjnym ze względu na dołączone gry.Czy ściągała pani coś ze sklepu internetowego NeuroSky widziałam, że jest tam kilka gier darmowych i sporo płatnych czy nie ma problemu z ich pobieraniem?

    OdpowiedzUsuń
  7. Pracuję na MindWave. Połączenie bezprzewodowe z komputerem. Jest doskonałym rozwiązaniem dla dzieci, ze względu na gry edukacyjne. http://sklep.mindplace.pl/mindwave-pakietem-edukacyjnym-wersja-europejska-urzadzenie-eeg-p-101.html?gclid=CMa2tdianLoCFcxF3godBlMA2w

    OdpowiedzUsuń
  8. Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad nabyciem tego urządzenia dla córki (8 lat) no i trochę dla siebie :) A dokładniej wersji MindWave Mobile (ponoć oba urządzenia są zgodne porogramowo - oczywiście jeśli sam program dostępny jest na konkretny system operacyjny).
    Nie znam innych polskich użytkowników aby zapytać. Jeśli byłaby Pani łaskawa odpowiedzieć krótko na kilka pytań.
    1.Niemożność obniżenia „progu możliwości” wynika z ograniczeń konkretnego programu czy urządzenia?
    2. Jak ocenia Pani użyteczność programu o mrówce (…Ant), bo jest on dostępny tylko z wersją, którą posiada Pani?
    3. Czy korzystała Pani z innych programów poza dostarczonymi z urządzeniem? Jakieś godne polecenia?
    4. Czy urządzenie pozwala na jakąś formę aktywności czy raczej wymusza bezruch, bo np. czujniki tracą kontakt ze skórą? Jest na youtube film gdzie chłopak ciągle poprawia „słuchawki”, żeby była komunikacja z komputerem.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jeśli mieszka Pani w pobliżu Pszczyny zapraszam na spotkanie z prezentacją.
    Natomiast odpowiadając na Pan pytania:
    ad. 1 Mam tutaj na myśli sytuacji, kiedy dziecko przechodzi przez kolejno poziomy gry. Każdy kolejny poziom jest trudniejszy. Martwi mnie sytuacja, kiedy dziecko powtarza próbę, np. na poziomie 5 kilka razy i co chwilę wraca do początku poziomu 5, bo nie potrafi go pokonać. W grach komputerowych to jest normalna rzecz, ale w terapii dobrze jest zakończyć terapię sukcesem. Ja w takiej sytuacji cofam dziecko na niższy poziom, np. 2 lub 3, żeby zakończyło trening sukcesem, który da mu radość z dobrze wykonanego zadania.
    ad. 2 Mrówka jest ulubioną przez dzieci grą. Wzrasta stopień trudności z każdym pokonywanym poziomem. Ciekawa animacja, kolorowe plansze, muzyczka.
    ad.3 Korzystam tylko z biofeedbacku i MindWave, ale stosuję czasami gry logiczne najróżniejszego asortymentu oraz sudoku.
    ad. 4 Praca w bezruchu. Ja nie mam problemu z założeniem aparatury i nie zdarzyło mi się, żeby dziecko musiało ją poprawiać. Zasięg czasami zanika, jak bateryjka jest słaba, ale zdarza się to bardzo rzadko. Raz miałam dziecko, że nie umiałam złapać sygnału, do dzisiaj nie wiem dlaczego tak było? Bark przepływu sygnału za każdym razem dotyczył tego samego chłopca, u innych był bez zarzutu.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety mieszkam w Bełchatowie (mam na imię Mariusz :)
      Dziękuję za odpowiedź. Mam jeszcze jedno pytanie, a raczej uściślam jeszcze raz pytanie 3. Pytając o inne programy miałem na myśli inne programy do MindWave poza dostarczonymi razem z urządzeniem. Te które można pobrać lub zakupić na NeuroSky Store. Jeszcze raz dziękuję.

      Usuń
  10. Mam MindWave z pełnym oprogramowaniem, a więc nie tylko mrówkę, ale również rakietę, polowanie, karty, magiczne kwadraty itd. Każdy programik/gra działa inaczej. Wszystkie są super, ale dzieci najbardziej lubią mrówkę i rakietę. Rakieta i polowanie działają całkowicie "bezobsługowo", w mrówce, na niektórych planszach naciska się spację - zatrzymanie; pracując na magicznym kwadracie potrzebujemy myszki, ponieważ zaznaczamy cyfry. Miernikiem poziomu trudności jest fioletowy wskaźnik na bateryjce umieszczonej z lewej strony ekranu. Dziecko zaczyna od łatwego poziomu, czyli wskaźnik jest z lewej strony bateryjki, kiedy poziom trudności wzrasta, wskaźnik przesuwa się z każdym kolejnym stopniem trudności w prawo. Poziom koncentracji, skupienia obrazuje ładująca się bateryjka. Im bateryjka jest bardziej "naładowana", tym dziecko jest bardziej skupione, zmotywowane do wysiłku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam już swój egzemplarz urządzenia! Gdy jednak wcześniej rozmawiałem o nim ze znajomym córka, która była świadkiem rozmowy, oświadczyła z wyraźną niechęcią, że nie założy tego. Teraz udało mi się trochę rozbudzić jej ciekawość, bo oświadczyłem, że to jest tylko moje i jej nie pozwolę używać :) Mam jednak wątpliwości jak to zrobić, żeby nie popełnić falstartu. Czy dzieci ćwiczą zupełnie dobrowolnie, czy jest w tym element obowiązku? Jak często? Jak długo? W ogóle w jaki sposób zacząć? Mam jeszcze pytania bardziej „osobiste” więc jeśli to możliwe proszę również o kontakt mjp.p{małpiszon}wp.pl

      Usuń
  11. Witam Pana,
    Ile lat ma córka? Dzieci, które do mnie przychodzą robią to z radością. Możliwe, że za pierwszym razem nie było to dobrowolne, bo przyprowadzili je rodzice;-) Zachęcam dzieci mówiąc im o urządzeniu, że nie wymaga stosowania myszki, że pokazuje poziom koncentracji, że jest to jak gimnastyka jak z Chodakowską, no cóż wiele zależy od dziecka. Nic na siłę, jak spróbuje raz nie powinno być problemów. Proszę zacząć od "Mrówki", albo od magicznego kwadratu, zaznaczanie "3".

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam, od wczoraj i my mamy mindwave. Sprzęt ciekawy, łatwy w obsłudze. Mrówka jest najciekawsza:) Ściągnęłam też darmową aplikację neuroboy, ale jeszcze jej nie ogarnęliśmy. Ciekawa jestem czy przy sesjach codziennych, po ok. 1 h, można będzie po miesiącu wybrać się na sprawdzenie fal mózgowych poprzez biofeedback. Moim celem jest wypracowanie koncentracji u 7-latka. Podczas diagnozy w gabinecie eeg biofeedback wyniki okazały się względne, ale coś tam wyszło z niektórymi falami (nie jestem specjalistą i niezbyt chwytałam opisy w diagnozie, dodam, że diagnozy nie dostałam do domu). Liczę również na to, że zamiast sesji 2 razy w tyg. będziemy pracowali codziennie, co przyspieszy ewentualną terapię. Może się jednak mylę?

    OdpowiedzUsuń
  13. Wszystko zależy od zaleceń wynikających z badania EEG. Mind Wave ćwiczy głównie uwagę, koncentrację, motywację, wyrabia samokontrolę, wycisza, wpływa na poczucie sprawstwa. Zmiana jest niemalże natychmiastowa. Wystarczy spojrzeć na dziecko, które pracuje w skupieniu. Nie zalecam jednak pozostawiania dziecka samego z grą. Pod opieką dorosłego dzieci lepiej się koncentrują i dłużej potrafią pracować.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziękuję. Po to właśnie zakupiłam mindwave. Postępy rzeczywiście są w zasadzie natychmiastowe. Widać to przy odrabianiu pracy domowej, jak i w samych programach, gdzie poziom koncentracji wyraźnie się zwiększa. Po miesiącu codziennych ćwiczeń chcę sprawdzić na biofeedback jakie synek będzie miał wyniki. Wniosek mam jeden - dopiero szkoła pokazuje ewentualne braki i potrzebę pracy. W przedszkolu zupełnie nikt mi nie powiedział, że moje dziecko ma problemy z koncentracją. Walczę o niego i jego postępy, a ta metoda jak widać przynosi efekty!

    OdpowiedzUsuń
  15. Tak jest niestety z większością dzieci, to efekt komputera i telewizora. To takie błędne koło. Komputer rozwija wspaniale funkcje odpowiedzialne za spostrzeżenia wzrokowe, szybkie kojarzenie faktów, błyskawiczne ocenianie przydatności odszukanych informacji, a czytanie linearne (książki - czytanie w komputerze przybiera kształt litery F), odpowiada za zupełnie inne funkcje, np. koncentracja, skupienie, głęboka analiza. Polecam książkę Nicholasa Carr "Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg." Odwrotu nie ma. Jedyne co możemy zrobić, to zadbać o to, aby nasze dzieci czytały jak najwięcej książek. No i kontrola nad ilością czasu spędzonego przed telewizorem i komputerem. Nasz mózg jest bardzo plastyczny, szybko się uczy i szybko zmienia. Należy zadbać o to, aby zachować równowagę nad różnymi typami dostarczanych dziecku bodźców.

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam serdecznie,

    Bardzo dziękuję Pani za opisanie doświadczeń z tym urządzeniem. Jestem zafascynowany pracą z mózgiem, jego plastycznością i możliwościami badania go. Dlatego też zainteresował mnie ten sprzęt, jako że jest stosunkowo niedrogi. Oglądałem wiele różnych filmów z jego udziałem i niepokoi mnie pewna rzecz. Na filmach wizualizujących pracę mózgu (a raczej płata czołowego) widać jakby losowość. Fale mózgowe nie są stabilne i ciągle falują. Odnosi się wrażenie losowości animacji. Obawiam się, że szumne zapewnienia producenta nie mają pokrycia w stabilności odczytu. Dlatego też - jeśli byłaby Pani w stanie odpowiedzieć - proszę o Pani opinię w tej kwestii. Gdy już kupię to urządzenie... zamierzam wycisnąć z mojego mózgu tyle ile się tylko da w kwestii jego pracy przy różnych częstotliwościach. Dodam, że medytuję. Chciałbym sprawdzić jak dobrze :)

    Pozdrawiam,
    Marek Surma

    OdpowiedzUsuń
  17. Dzień dobry, proszę o informację jak wygląda praca? Jestem trenerem EEG Biofeedback, chciałabym wzbogacić treningi, ale nie wiem co znajduje się w zestawie, ani jak on działa. Czy posługuje się Pani helikopterem czy tylko planszami stymulacyjnymi? Na którym konkretnie zestawie Pani pracuje, W jaki sposób obserwujemy wyniki - zy na bieżąco mam podgląd na emitowane w danej chwili fale, w jaki sposób są one prezentowane, na których punktach pracujemy tym zestawem? Wiem, że dużo tych pytań, ale nie mam gdzie się dowiedzieć, szkoda, ze Pszczyna tak daleko!
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  18. Czy to urządzenie nadaje się do wypracowania koncentracji u dorosłych ?

    OdpowiedzUsuń