poniedziałek, 17 lutego 2014

Odwrócona lekcja

 ODWRÓCONA LEKCJA (FLIP TEACHING)
Idea odwróconej lekcji (flip teaching) zrodziła się pod koniec XX wieku, w Stanach Zjednoczonych. Jest związana z tworzeniem oraz wykorzystywaniem przez nauczyciela filmów edukacyjnych. Dzięki przygotowanemu wcześniej przez nauczyciela wykładu w formie multimedialnej, uczniowie mogą w domu uczyć się w odpowiednich dla siebie czasie i tempie pracy. Uczeń przygotowuje się do lekcji w domu: czyta wskazane teksty, ogląda filmy, słucha nagrań, przygotowuje odpowiedzi a zadane pytania. Podczas zajęć nauczyciel może przeznaczyć całą lekcję na ćwiczenia praktyczne, pozwalające na utrwalenie materiału. Dzięki temu, nauczyciel na zajęciach nie musi już podawać podstawowych wiadomości. Punktem wyjścia jest zazwyczaj poszukiwanie odniesień do wcześniejszej wiedzy i umiejętności uczniów. Potem pod kierunkiem nauczyciela ta wiedza jest porządkowana, weryfikowana i uzupełniana w oparciu o wykorzystanie wszystkich dostępnych źródeł, przetwarzana, systematyzowana i utrwalana.
Odwrócona lekcja poprawia samodzielność uczniów oraz ich aktywność. W odwróconej lekcji występuje "odwrócenie ról". To uczniowie przygotowują fragmenty lekcji, własne filmy i prezentacje oraz pokazują je na zajęciach.

„Odwrócona lekcja” może być zbudowana tradycyjnie wg dydaktycznych schematów poszczególnych typów lekcji opisanych w dydaktyce: problemowej czy ćwiczeniowej, ale inaczej zorganizowana. Chodzi o znacznie większą aktywność, inicjatywność i samodzielność uczestników uczenia się (doskonalenia) podczas zajęć.
Praktyczne doświadczenia związane ze stosowaniem odwróconej lekcji opisały Jolanta Okuniewska i Joanna Waszkowska <KLIKNIJ>

1 komentarz: