Kostki można stosować w różny sposób. Producent zamieszczonych obok kostek rekomenduje następujący sposób:
Prosimy jednego z uczniów, aby rzucił kostką, i odczytał na głos pytanie*
Polecamy uczniom, aby zastanowili się nad odpowiedzią na to pytanie w parach.
Wybieramy losowo kilkoro uczniów do udzielenia odpowiedzi.
*Jeśli wypadnie Logo, uczeń sam wybiera pytanie, które chciałby zadać.
Kostka niebieska – DOBRY POCZĄTEK
Pytania na ściankach kostki:
Co cię zainteresowało w tym temacie?
Jak wytłumaczysz innemu uczniowi, dlaczego ten temat jest ważny?
O czym, twoim zdaniem, będzie ta lekcja?
Jakie masz pytania związane z tym tematem?
Co już wiesz na ten temat?
Pytania na ściankach kostki:
Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć na ten temat?
Jak, twoim zdaniem, najlepiej nauczyć kogoś tego tematu?
Co z tego tematu jest dla ciebie ważne?
Jak zastosujesz ten temat w życiu?
Co z tego tematu powinniśmy zapamiętać?
Pytania na ściankach kostki:
Co cię zainteresowało w tym temacie?
Jak wytłumaczysz innemu uczniowi, dlaczego ten temat jest ważny?
O czym, twoim zdaniem, będzie ta lekcja?
Jakie masz pytania związane z tym tematem?
Co już wiesz na ten temat?
Kostka na dobry początek pomaga nauczycielowi w nadbudowywaniu wiedzy na tym, co już uczniowie wiedzą (konstruktywistyczne nauczanie). Uczniowie nie są białą kartą, na której nauczyciel zapisuje nowe treści. Mają już pewną wiedzę, własne preferencje i zainteresowania. Warto je poznać, aby zacząć temat w odpowiednim miejscu, skorzystać z nabytej wcześniej wiedzy uczniów i „dokleić” nowy temat do tego, co już uczniowie wiedzą. Nadbudowywanie wiedzy jest niezbędnym warunkiem efektywnego procesu uczenia się uczniów.
Kostka czerwona – PODSUMOWYWANIEPytania na ściankach kostki:
Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć na ten temat?
Jak, twoim zdaniem, najlepiej nauczyć kogoś tego tematu?
Co z tego tematu jest dla ciebie ważne?
Jak zastosujesz ten temat w życiu?
Co z tego tematu powinniśmy zapamiętać?
Podsumowanie lekcji razem z uczniami wspomaga proces uczenia się uczniów i nadaje mu sens. Okazja do refleksji dotyczącej osiągnięć sprawia, że rosną szanse, iż uzyskana wiedza zostanie w głowie ucznia. Podsumowanie buduje odpowiedzialność ucznia za uczenie się oraz zwiększa jego satysfakcję z tego procesu. Z doświadczenia wiemy, że nauczycielom często nie wystarcza czasu na podsumowanie lekcji. Mamy nadzieję, że nasza kostka podsumowująca pomoże.
Kostki można zakupić tutaj: http://www.civitas.com.pl/pl/p/Kostki-metodyczne/47
Ja jeszcze takich rzeczy u moich dzieciaków nie stosowałam, ale może z czasem się temu bliżej przyjrzę. Jestem przekonana także, że wszystkie dzieci uwielbiają zabawki. Moje najchętniej bawią się tymi z https://modino.pl/clementoni i jestem zdania, że jest to właściwy wybór.
OdpowiedzUsuń