wtorek, 14 października 2014

Kostki metodyczne

Dzisiaj zafascynowały mnie kostki metodyczne opracowane przez Danutę Sternę do pracy na lekcji z uczniami. Proponowane przez dystrybutora idealnie wpasowują się do każdego przedmiotu, jeśli jednak macie inne propozycje nic nie stoi na przeszkodzie, aby potraktować je jako inspirację i posklejać sześciany z własnymi propozycjami pytań na ściankach. Ja kiedyś stosowałam takie kostki z poleceniami do wykonania na lekcji, na przykład na matematyce miałam przyklejone działania matematyczne, treść zadania do rozwiązania lub zagadkę matematyczną, na zajęciach wychowania fizycznego ćwiczenia gimnastyczne o wykonania (czasami w formie piktogramów, a innym razem z opisem ćwiczenia. Jeden i drugi sposób świetnie się sprawdzał, bo poza sprawnością fizyczną służył do ćwiczenia czytania ze zrozumieniem oraz do ćwiczenia spostrzegawczości). Dzieciakom zawsze taka forma bardziej odpowiadała niż tradycyjne odpytywanie.
Kostki można stosować w różny sposób. Producent zamieszczonych obok kostek rekomenduje następujący sposób:

Prosimy jednego z uczniów, aby rzucił kostką, i odczytał na głos pytanie*

Polecamy uczniom, aby zastanowili się nad odpowiedzią na to pytanie w parach.
Wybieramy losowo kilkoro uczniów do udzielenia odpowiedzi.
*Jeśli wypadnie Logo, uczeń sam wybiera pytanie, które chciałby zadać.

Kostka niebieska – DOBRY POCZĄTEK
Pytania na ściankach kostki:
Co cię zainteresowało w tym temacie?
Jak wytłumaczysz innemu uczniowi, dlaczego ten temat jest ważny?
O czym, twoim zdaniem, będzie ta lekcja?
Jakie masz pytania związane z tym tematem?
Co już wiesz na ten temat?

Kostka na dobry początek pomaga nauczycielowi w nadbudowywaniu wiedzy na tym, co już uczniowie wiedzą (konstruktywistyczne nauczanie). Uczniowie nie są białą kartą, na której nauczyciel zapisuje nowe treści. Mają już pewną wiedzę, własne preferencje i zainteresowania. Warto je poznać, aby zacząć temat w odpowiednim miejscu, skorzystać z nabytej wcześniej wiedzy uczniów i „dokleić” nowy temat do tego, co już uczniowie wiedzą. Nadbudowywanie wiedzy jest niezbędnym warunkiem efektywnego procesu uczenia się uczniów.
Kostka czerwona – PODSUMOWYWANIE
Pytania na ściankach kostki:
Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć na ten temat?
Jak, twoim zdaniem, najlepiej nauczyć kogoś tego tematu?
Co z tego tematu jest dla ciebie ważne?
Jak zastosujesz ten temat w życiu?
Co z tego tematu powinniśmy zapamiętać?

Podsumowanie lekcji razem z uczniami wspomaga proces uczenia się uczniów i nadaje mu sens. Okazja do refleksji dotyczącej osiągnięć sprawia, że rosną szanse, iż uzyskana wiedza zostanie w głowie ucznia. Podsumowanie buduje odpowiedzialność ucznia za uczenie się oraz zwiększa jego satysfakcję z tego procesu. Z doświadczenia wiemy, że nauczycielom często nie wystarcza czasu na podsumowanie lekcji. Mamy nadzieję, że nasza kostka podsumowująca pomoże.
Kostki można zakupić tutajhttp://www.civitas.com.pl/pl/p/Kostki-metodyczne/47

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz