Motywacja,
zarówno wewnętrzna jak i zewnętrzna, jest kluczem do sukcesu uczniów na
wszystkich etapach edukacji, a nauczyciele odgrywają ważną rolę w
zaktywizowaniu i zaangażowaniu uczniów. Oczywiście łatwiej powiedzieć, trudniej
zrobić. Aby się to udało, trzeba wiele czasu i wysiłku ze strony samego
nauczyciela, który najpierw musi dobrze poznać klasę, zapanować nad energią i
temperamentem dzieci, a następnie właściwie zmotywować na różne sposoby do
wytężonej pracy.
Motywacja wewnętrzna, to tendencja wewnętrzna do podejmowania działania. Cechą tej motywacji jest ciekawość, przyjemność, satysfakcja, talent, wytrwałość. Motywacja zewnętrzna, to działanie podejmowane na skutek czynników zewnętrznych takich jak: siła oddziaływania otoczenia, oddziaływanie ludzi, zależności.
Motywacja wewnętrzna, to tendencja wewnętrzna do podejmowania działania. Cechą tej motywacji jest ciekawość, przyjemność, satysfakcja, talent, wytrwałość. Motywacja zewnętrzna, to działanie podejmowane na skutek czynników zewnętrznych takich jak: siła oddziaływania otoczenia, oddziaływanie ludzi, zależności.
1. Zapewnij
swoim uczniom poczucie kontroli.
Pozwól
uczniom wybrać i kontrolować, to co dzieje się podczas zajęć, np. pozwól im
wybrać zadanie, które będą realizować lub zdecydować jakie problemy będą
rozwiązywać. Poczucie kontroli może je zaangażować i zmotywować do większego wysiłku
i dłuższej koncentracji.
2. Zdefiniuj
cele.
Brak jasno
określonych celów może powodować u uczniów frustrację. Uczniowie chcą i muszą
wiedzieć, czego się od nich oczekuje, aby utrzymać swoją motywację. Na początku
roku określ jasno cele i zadania.
3. Stwórz
poczucie bezpieczeństwa.
Pozytywne
wzmocnienia są o wiele bardziej motywujące niż kary. Stwórz bezpieczne,
motywujące środowisko pracy, przekonaj uczniów, że wierzysz w ich umiejętności,
że sobie poradzą i pokonają trudności.
4. Zmieniaj
scenerię dnia.
Nie dopuść do
nudy i rutyny, ciągłego siedzenia w ławce szkolnej. Zainteresowanie pobudzisz
opuszczając z uczniami salę lekcyjną. Wyjdźcie na spacer, wykonajcie pracę w
terenie, idźcie do biblioteki, odwiedźcie osobę, która potrafi ciekawie
opowiadać na interesujący temat, wykonajcie doświadczenie lub przeprowadźcie
obserwacje, poszukajcie ciekawych okazów przyrody.
5. Oferuj
różnorodne doświadczenia.
Jedni
uczniowie lubią czytać książki inni robić doświadczenia i eksperymenty, a
jeszcze inni wolą zagadki, ekspresję plastyczną i ruch. Zmieniaj sposób pracy,
zadania, aby każdy uczeń znalazł coś interesującego dla siebie i mógł czerpać z
tego radość.
6. Pozytywnie
wykorzystaj rywalizację.
Rywalizacja w
klasie nie zawsze jest zła. W niektórych przypadkach motywuje uczniów do
wytężonej pracy i dążenia do doskonałości. Staraj się stworzyć przyjaznego
ducha rywalizacji. Podczas gier grupowych uczniowie będą mogli wykazać się
swoimi umiejętnościami i wiedzą.
7. Nagradzaj.
Każdy lubi
otrzymywać nagrody, a nie tylko ulubiona przez panią Kasia i Janek. Poznaj
dobrze swoich uczniów i zastanów się w czym są dobrzy i za co mogliby otrzymać
nagrodę. Może ktoś jest klasowym znawcą filmów dla dzieci, albo najdokładniej
ustawia krzesła, czy świetnie kroi ciasto urodzinowe?
8.
Przydzielaj dodatkowe zadania.
Postaraj się,
aby dodatkowe zadanie było przywilejem, a nie ciężarem. Zadania powinny być
przydatne, tak, aby uczeń czuł się ważny i ceniony.
9. Pozwól
uczniom współpracować.
Nie wszyscy
uczniowie lubią pracę w grupach, ale taki rodzaj pracy aktywizuje je i uczy
współpracy. Mogą wspólnie eksperymentować, rozwiązywać problemy i realizować
projekty. Zadbaj jednak, żeby grupy były zrównoważone, aby jedni uczniowie nie
byli obciążeni bardziej niż pozostali.
10. Chwal,
gdy na to zasługują.
Nawet dorosły
potrzebuje pochwały i uznania, a tym bardziej uczeń. Udzielaj publicznie
pochwały, prezentuj wzorcową pracę, udostępniaj ją innym.
11. Zachęcaj
do autorefleksji.
Większość
dzieci chce odnieść sukces, ale czasami nie wie jak to zrobić. Podpowiadaj, co
robić, aby osiągnąć sukces. Inspiruj, pokazuj słabe i mocne strony. Daj
uczniowi odczuć, że jest stworzony do realizacji własnych celów i zadań.
12. Pracuj z
entuzjazmem.
Pokazywanie
własnego entuzjazmu, to najprostsza droga do wywołania entuzjazmu u ucznia.
Kiedy ty uczysz z pasją, jesteś podekscytowany, Twoja pasja udziela się
uczniom. Przekonaj ucznia, że naprawdę lubisz go uczyć. Bądź przygotowany do
lekcji.
13. Poznaj
dobrze swoich uczniów.
Uczeń musi
wiedzieć i czuć, że jesteś zainteresowany jego potrzebami i troszczysz się o
jego sukces. Uczeń czuje się wtedy doceniony i bezpieczny. Wzrasta jego
motywacja do pracy, chce otrzymać dobrą opinię, usłyszeć komplementy wypowiadane
przez szanowaną osobę.
14.
Wykorzystaj zainteresowania uczniów.
Oprzyj
realizację treści programowych na zainteresowaniach uczniów. Pozwól im
przynosić na lekcje pomoce, którymi są zainteresowani. Łatwiej osiągniesz
zamierzony cel.
15. Pomagaj odnaleźć
wewnętrzną motywację.
Rozmawiaj ze
swoimi uczniami, a wtedy dowiesz się co motywuje ich do wytężonego wysiłku.
Jeden będzie chciał zostać lekarzem, a inny piłkarzem. Każdy z tych zawodów
wymaga innych umiejętności, innej wiedzy i innych doświadczeń. Roztocz przed
uczniami wizję "Co muszę zrobić, aby osiągnąć wymarzony cel?"
16. Zapewnij
wsparcie swoim uczniom.
Niektórzy
uczniowie przeżywają lęki, niepokoje i stres. Mają poczucie, że nie wszystko
robią jak należy. Zapewnij im wsparcie bez względu na końcowy wynik, uświadom,
że na złej ocenie świat się nie kończy, że każdy zły stopień można poprawić.
Bądź dla ucznia oparciem, bądź po jego stronie. Dostosuj wymagania do
możliwości uczniów.
17. Podnoś
poprzeczkę.
Zachęcaj
uczniów do podnoszenia poprzeczki, kwestionuj niedokładnie wykonane zadania,
wyznaczaj nowe, osiągalne cele. Uświadom uczniom, że nowe cele są w zasięgu
ręki, nie bój się naciskać, aby uzyskać od uczniów więcej. Doceniaj ich
samodzielność.
18.
Dostarczaj informacji zwrotnej i oferuj możliwość poprawy.
Złe wyniki
zniechęcają wielu uczniów. Pokazuj im, gdzie popełnili błędy i w jaki sposób
mogą je następnym razem poprawić.
19. Monitoruj
postęp.
Pokazuj
uczniom w wizualnej formie, gdzie znajdowali się na początku roku szkolnego, a
gdzie znajdują się obecnie, jaki wykonali postęp, czego się nauczyli.
20. Dozuj
czas na pracę i zabawę.
Zadbaj o to,
aby szkoła była miejscem przyjaznym dla ucznia, żeby było w niej miejsce na
naukę i zabawę. Twórz klasowe rytuały, zwyczaje, zadbaj o integrację zespołu
klasowego i relacje między uczniami.
21. Umożliw
odniesienie sukcesu.
Uczniowie
odczuwają frustrację i zniechęcenie, kiedy nie mogą osiągnąć sukcesu. Stwórz
okazję do tego, aby każdy uczeń mógł zdobyć uznanie kolegów, żeby mógł
zaprezentować swoje mocne strony, żeby czuł się doceniony.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz