Dzisiaj postanowiłam wrócić pamięcią do zapomnianych, a często po prostu nie znanych młodym nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej klocków matematycznych popularnie nazywanych "kolorowymi liczbami". Warto o nich pomyśleć w kontekście sześciolatków w szkole, które jeszcze długo pozostaną na etapie myślenia konkretno-obrazowego. Prawidłowe wprowadzenia pojęcia liczby w aspekcie kardynalnym, miarowym, porządkowym, to podstawa edukacji matematycznej na etapie wczesnoszkolnym, a zarazem niezbędny etap pozwalający uniknąć specyficznych trudności w uczeniu się matematyki.
Klocki matematyczne są rewelacyjną, bardzo wartościową pomocą dydaktyczną dla indywidualizacji nauczania matematyki od wczesnych lat dziecięcych, a także dla coraz większej liczby uczniów o zróżnicowanych możliwościach i potrzebach edukacyjnych. Nauczyciel i rodzic biorąc do ręki klocki matematyczne ma możliwość łatwiejszego dostrzeżenia, na czym polega problem trudności w uczeniu się pojęć i działań matematycznych.
Uczenie się matematyki przy pomocy klocków matematycznych, to nic innego, jak „matematyka na konkretach i na wesoło”. Pamiętajmy!!! Dziecko zanim posiądzie umiejętność dokonywania tzw. operacji formalnych, musi mieć za sobą odpowiednio długi okres dokonywania operacji myślowych na konkretach. U młodszych dzieci zwiększa się rola procesów myślowych, gdy „badają” i poznają otoczenie poprzez działanie. Nie można więc przy nauce matematyki zapominać o podstawowych prawidłowościach rozwojowych myślenia u dzieci. Aby dojść do jego formy najwyższej – myślenia abstrakcyjnego (jakże niezbędnego w nauce matematyki) musi być odpowiednio rozwijane myślenie konkretno-obrazowe i konkretno-wyobrażeniowe.
Klocki matematyczne mają m.in. pomóc w zindywidualizowaniu nauczania matematyki i ułatwić dokonywanie różnego rodzaju operacji matematycznych na konkretach. Manipulowanie, przekładanie, wielokrotne układanie i budowanie kolorowych "dywaników", to nauka przez działanie. Działanie wspierające zapamiętywanie poprzez aktywizowanie pamięci ruchu i uczenie się przez obserwację (angażujące neurony lustrzane). Zadania matematyczne wykonywane przy ich pomocy zostały tak opracowane, aby podczas ich rozwiązywania usprawniać w sposób zabawowy wszelkie rodzaje pamięci (wzrokową, słuchową i ruchową).
Poniżej przedstawiam wersję na tablet, płatną niestety, ale opłata niewielka, bo 3,05 zł. TUTAJ >>>
Klocki matematyczne mają m.in. pomóc w zindywidualizowaniu nauczania matematyki i ułatwić dokonywanie różnego rodzaju operacji matematycznych na konkretach. Manipulowanie, przekładanie, wielokrotne układanie i budowanie kolorowych "dywaników", to nauka przez działanie. Działanie wspierające zapamiętywanie poprzez aktywizowanie pamięci ruchu i uczenie się przez obserwację (angażujące neurony lustrzane). Zadania matematyczne wykonywane przy ich pomocy zostały tak opracowane, aby podczas ich rozwiązywania usprawniać w sposób zabawowy wszelkie rodzaje pamięci (wzrokową, słuchową i ruchową).
Poniżej przedstawiam wersję na tablet, płatną niestety, ale opłata niewielka, bo 3,05 zł. TUTAJ >>>
Świetna sprawa. Ja to zrobiłam z nutkami jako nauczyciel muzyki.
OdpowiedzUsuńKażda forma nauki jest dobra. Wystarczy aby dobrze zainteresować tym dzieciaki.
OdpowiedzUsuńKolorowe liczby na pewno pomogą w nauce i zabawie. Jak przyjdzie chwila relaksu to zdecydowanie pomoże również artykuł o koniach Schleich https://modino.pl/_blog/98-Konie_Schleich_-_jak_zrobic_stajnie.html
OdpowiedzUsuń